Aktualitātes

Atspēriena punkts tehnoloģiju uzņēmumiem – ko šogad piedāvāja Inovācijas stends

Nupat aizvadīta starptautiskā konference un biznesa tehnoloģiju izstāde “Riga Comm 2024”, kurā ar jaunāko tehnoloģiju uzņēmēju veikumu aicināja iepazīties arī Latvijas Tehnoloģiskais centrs (LTC) un Eiropas Biznesa atbalsta tīkls (EEN) Latvijā. Tradicionālajā Inovācijas stendā varēja ne vien uzzināt par, piemēram, geimeru cimdiem un virtuālās realitātes apmācību programmu, bet arī tīkloties starptautiskā kontaktbiržā, kas ļauj atrast sadarbības partnerus ideju realizēšanai.

LTC ar Inovācijas stendu izstādē “Riga Comm” piedalās jau 10 gadus. Tā ir vieta, kur sapulcēt uzņēmumus vai kādas idejas autorus un profesionāļus, kas varētu palīdzēt attīstīt produktu, izstāstīt izstrādes secību un citas noderīgas nianses.

Būtībā inovācija ir process, kura laikā jauna ideja pārtop konkurētspējīgā produktā, procesā vai pakalpojumā. Līdz ar to nav tā, ka inovācijas ir tikai lielajiem “Apple” vai “Samsung” tehnoloģiju uzņēmumiem. Viens mazs Latvijas uzņēmums arī var būt inovatīvs, ja ievieš kaut ko, kas optimizē darbu, kas līdz šim nav bijis un kas ir aktuāls un palīdz labāk, vēl ātrāk sasniegt mērķus un gūt no tā peļņu.

Dzintra Švarcbaha, LTC komunikācijas un mārketinga projektu vadītāja

Inovācijas stendā varēja sastapt arī LTC un EEN speciālistus un saņemt konsultācijas par uzņēmējdarbības atbalsta un komercializācijas iespējām. Stendā piedalījās arī Latvijas Republikas Patentu valdes pārstāvji, lai pastāstītu par intelektuālā īpašuma aizsardzības niansēm: preču zīmju, dizainparaugu reģistrēšanu un patentēšanas procesu.

Foto: Publicitātes foto

Vairākus gadus klātesošs ir arī Transporta sakaru institūts (TSI). Izstādes laikā TSI ne tikai informēja par izglītošanās iespējām, bet arī vairāk pastāstīja par pētniecības aktivitātēm institūtā. Savukārt TSI studenti atrādīja izstrādātos risinājumus, kas paredzēti informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (IKT) nozarei.

Nozīmīgi ir arī tas, ka uzņēmumi, kuri piedalās Inovācijas stendā, ir dažādu attīstības pakāpju. Tas interesentiem palīdz redzēt un izprast inovācijas procesu – no idejas līdz gatavam produktam jāiziet cauri izglītības, pētniecības un attīstības, patentēšanas un komercializēšanas procesiem. “Reizēm tas ir tikai prototips, reizēm tehnoloģiju gatavības līmenis nav tāds, ka vari iet tirgū. Tāpēc uzņēmējs ir ieinteresēts, jo viņš nāk uz pasākumu un varbūt tur satiks savu investoru vai pētniecības partneri, ar kuru tālāk attīstīt produktu,” atklāj Dzintra Švarcbaha.

Izstādes laikā ik gadu tiek īstenota arī kontaktbirža, kurā dalībniekiem un apmeklētājiem tīkloties. Katrs reģistrē savu profilu, kur ir informācija par uzņēmumu un tā darbības sfēru, kāda sadarbība interesē, vai tiek meklēti pārstāvji ārzemēs, izejvielu piegādātāji, pētniecības partneri, piemēram, ārzemju universitātēs vai institūtos. Pēc īsām sarunām tad arī atklājas, vai intereses ir pārklājušās un kā īstenot turpmāko sadarbību.

No geimeru cimdiem līdz mākslīgā intelekta risinājumiem personālvadībā

Lai gan šogad neiezīmējās vienojoša tēma Inovācijas stenda dalībnieku vidū, Latvijas jaunuzņēmējiem ir, ko piedāvāt. Uzņēmums “Cita Telpa” šogad stendā piedalījās ar virtuālās realitātes (VR) simulāciju, kas apmāca kuģu būves darbiniekus darbā ar kuģu motoru metāla testēšanu. Produktam jau atrasts klients, un to izmantos Somijā darbinieku apmācībām, kā arī Latvijā studentu apmācībām. “Cita Telpa” šobrīd izstrādā arī ugunsdzēšanas apmācības, kurās ir ugunsdzēšanas simulācija un darbinieki var apgūt ugunsdzēšamo aparātu izmantošanu ugunsgrēka gadījumā.

Foto: Publicitātes foto

Dzintra Švarcbaha stāsta, ka viņai ir prieks par uzņēmumiem, kas atgriežas ar dalību Inovācijas stendā. “Cita Telpa” jau pērn piedalījās “Riga Comm”, kur atrādīja elektrodrošības spēli bērniem, kuru izstrādāja uzņēmumam “Latvenergo”. “Tehnoloģijas, kuras varbūt pirms kādiem gadiem izstādēs parādījās kā jaunums, ar katru gadu arvien vairāk tiek ieviestas praksē,” stāsta Švarcbaha.

Uzņēmums “Grindclaw” Inovācijas stendā atrādīja unikālus, Latvijā radītus un patentētus ergonomiskos cimdus geimeriem. Produkts paredzēts datorspēļu spēlētājiem un palīdz uzlabot spēles prasmes, kā arī pasargā no plaukstas locītavu pārpūles un traumām. Viens no cimdu izstrādātājiem jau iepriekš radījis ergonomisku produktu, bet otrs bijis e-sporta profesionālis, CS:GO spēlētājs. “Grindclaw” cimdu iedarbība medicīniski pierādīta testos Rīgas Stradiņa Universitātes Darba drošības un vides veselības institūtā.

Sadzīviski pavisam noderīgu inovāciju prezentēja uzņēmums “Eligent”, kas strādā ar automatizācijas risinājumiem enerģijas pārvaldībai un drošai elektroapgādei. Viens no risinājumiem automātiski seko līdzi “NordPool” elektrības tirgus cenām, lai varētu optimizēt izmaksas un izmantot liela vai maza patēriņa ierīces brīžos, kad tirgus cena ir visizdevīgākā. Tas palīdz optimizēt izmaksas un palielināt energoefektivitāti.

Biroja darbiniekus ar atraktīvu inovāciju iepriecināja uzņēmums “Grey Nut”, kas izstrādājis produktivitātes rīkus “Luxafor”. Piemēram, viens no produktiem ir aizņemtības statusa indikatori (busy lights), kurus piestiprināt pie datora, lai citiem signalizētu, vai ir īstais brīdis tuvoties. Tāpat “Grey Nut” prezentēja gaisa kvalitātes mērītājus, kā arī programmatūru risinājumus, kas ļauj uzlabot gan individuālo, gan korporatīvo sniegumu.

Interesantu risinājumu, kas varētu būt noderīgs personāla vadības speciālistiem lielākos uzņēmumos, piedāvāja uzņēmums “Skilloom”. Tā inovācija ļauj veikt personāla atlasi ar mākslīgā intelekta (MI) palīdzību. Piemēram, izsludinot vakanci un saņemot simtiem CV un motivācijas vēstuļu, pēc lietotāja iestatījumiem ir iespējams veikt datu filtrēšanu, lai operatīvi izvēlētos potenciālos amata kandidātus, ar kuriem sazināties par darba interviju.

Inovācijas stendā vēl piedalījās uzņēmums “Vozorom” ar sensoriem temperatūras un gaismas uzraudzībai kravu pārvadājumos, “Pioneer” ar publiskā iepirkuma interneta platformas prototipu, kā arī “Odyssey Studios” ar klientu lojalitātes programmu rīku.

Dalība Inovācijas stendā – pieredzei un atspērienam

Jaunajiem uzņēmējiem dalība dažādās starptautiskās izstādēs ir ne tikai lielas izmaksas, bet arī lēciens nezināmajā. LTC un EEN sniegtā iespēja nozīmē atbalstu tehnoloģiju uzņēmumiem – gan nodrošinot bezmaksas dalību “Riga Comm” izstādē, gan sniedzot praktisko atbalstu, kas palīdz sagatavoties, lai savu produktu vai risinājumu prezentētu plašākai publikai. “Ļoti bieži izgudrotājs vienkārši ir mazliet apmaldījies, jo īsti nezina, kur iet, kam prasīt, kas varētu palīdzēt. LTC ir plaša un spēcīga profesionāļu komanda ar pieredzi ļoti dažādās jomās, kas var sniegt padomus,” norāda Dzintra Švarcbaha.

Foto: Publicitātes foto

EEN sniegtās konsultācijas savukārt palīdz bez maksas popularizēt un komercializēt savu produktu, procesu vai pakalpojumu, ļauj atrast sadarbības partnerus, kas jau laikus sniedz zināmu atspēriena punktu jaunuzņēmumam. IKT joma ir visai noslēgta, kas nozīmē, ka līdz taustāmiem rezultātiem var paiet vairāki gadi. Taču nekas nav neiespējams – tehnoloģiju uzņēmums, kas savulaik piedalījies Inovācijas stendā, pēc dažiem gadiem no trīs cilvēku komandas, kas ražo laboratorijas iekārtas, var izaugt līdz 4 miljonu eiro apgrozījumam un uzņēmuma pārstāvniecībām ASV, Vācijā un citviet pasaulē.

“Var gadīties, ka pēc dalības izstādē saprot, ka produkts nekam neder. Un tas arī ir normāli!” par procesu stāsta Dzintra Švarcbaha. Tāpēc piedalīties ir svarīgākais, jo tas inovatoriem sniedz priekšstatu, vai viņu ideja ir realizējama, vai tai būs pircēji un vai to vispār var ieviest praksē.